注册 登录
佳礼资讯网 返回首页

语曦的个人空间 https://c.cari.com.my/?1566624 [收藏] [复制] [分享] [RSS]

日志

Spm大揭秘(好作文如何写,懒鬼读历史及格)

热度 12已有 26964 次阅读20-11-2011 12:01 PM |

为何有些人可以考取好成绩而我却不能呢?

无可否认有些人有天资,但绝大部分人都是平庸的。

好,谈谈SPM.国文不及格,你就没有文凭,看来你所不喜欢的国文成为了你必须克服的障碍。说实在的,语文往往是最难精通的,大马华人通常都是三语皆通,可惜不精。要在语文课考获高分,作文扮演着十分重要的角色,因为它占了极多的比例。作文不就是我手写我口那么的简单罢了吗?对,但你要是看到一篇不修饰的小说,你会买吗?一样的道理,你的作文毫无章序地写,没有任何系统,又岂能吸引到人呢?

 

华文作文

两大派系:风花雪月派(抒情文,描写文,记叙文),鸡蛋里挑骨头派(说明文,议论文)

风花雪月派(抒情文,描写文,记叙文)

女生为主的派系,因为女生对四周的观察有比较多细腻的想法,再加上看太多偶像剧的缘故,所以写起类似的作文往往如鱼得水。人事物样样都须有联系,但不可太杂,必须有个中心思想,其余的人事物要衬托他。修饰手法要层出不穷,不要局限于一两种手法,最好能来一些别人不曾用过的写法(静得连针跌下去都听得到(小朋友都会用了),静得连呼吸声都听得到(更能表达静的程度,而且没人用过,是不是你的分数又提高了?))。当写这类题目时,要有丰富的想象力,但是不要不符合逻辑。比韩剧还韩剧,那么你就不切实际,高分就要等奇迹!切记不要流水账,不然你的作文我看了都在睡觉。优美的句子当然越多越好,但不要娇柔造作。这个原因就像多喝水好,水喝多了会水中毒!(妙喻!你们学到了吗?)优美的句子可以是神来一笔(凭你的才智)或者是你平常在哪里抄录下来的。多阅读是好的,我的华文作文可以写到如云止水,可拜銮中的文学入围作品的特刊(我只读一本罢了)所赐,抄了那两百精句,横行风花雪月派了。有人说用简单的词形容就可以了吗,何必写出一些深奥的词语呢?作文并非文学,考官仅仅用那几百个字来鉴定你的水平,他不懂你是大作家还是小傻瓜,假如老舍用白被单来形容雪肯定拿A,因为他是老舍,实力及名气都在那,总所周知;假如你用白被单来形容雪肯定及格罢了,因为你不会那些所谓漂亮的形容词来形容雪,这就是差别!

记叙文概述
注意六要素:
1
时间 2 地点 3 人物 4 事情的起因 5 经过 6 结果

其实,讲那么多是没用的了,能练到什么火候就凭你自己的努力及天资了,就好比游坦之练成了易精经但还是被萧峰扫断双腿。加油吧!

鸡蛋里挑骨头派(说明文,议论文)

男生最爱写这种题目,因为这类的作文是考你如何用最简单的词语去说明或议论某个课题,写得好不好,就知道你平常又没有关心国家大事。多看一些言论及时事课题,洞悉其中的奥妙,你应该是没问题了。但是,鸡蛋里挑骨头派里面的绝学你们绝对要掌握,因为国文作文通常是这类型的题目,学会了,国文作文与华语作文就能够写了。

 

写这类题目之前,须看看自己有没有料去写,假如你能表达的东西不比人家多,你就要比人家的出奇。我考SPM那年,其实我一路来挑战风花雪月派,看到自由的天空这题时,吓倒了。于是只好挑战孩子犯罪,父母有罪(议论文),看起来这题一点都不难,可是暗藏玄机呢!后来考完后我去调查其他有写这题的人,证实了我做出的判断是正确的!因为全校有些这题的人都认为父母有罪,即赞同立场;我就偏偏来个反对立场,父母没有罪!吓到了?其实,我一些开头时就讲明父母有错没有罪(这点很重要,立场不摆明的话,会影响分数的。)孩子在外父命有所不从(仿拟)。父母尽力去教育孩子,苦口婆心地劝,也叫有罪的话,那么孩子岂不是罪加一等?(反问?)在开头简简单单的句子,就把自己的想法阐明了,不用说,这篇作文是甲等的。因为只有我这样写,当然分数就比人家高了(当然要对)。接下来在内容说出别的因素比父母的纵容和不关心还更具影响力就行了。

作文的开头能决定你在考官中心目中的地位。能的话,出奇制胜最好。开头要从广泛到专注你的题目,往往最后一句会阐述回你的题目。假如你的开头能带点时事课题,印象分会有所提高。写这类作文最重要就是要让考官知道你的成熟度到哪里,虽不必老气横秋,但也不能显出你的无知及幼稚,不然我只能送你一句,好傻好天真。

有人说没有内容好写。哈哈!你的国文老师有没有教你DIKEMASENA(DIRI,KELUARGA,MASYARAKAT,SEKOLAH,NEGARA,ANTARABANGSA)?假如有,你懂不懂这东西的妙用呢?在你还没有写作文之前,请你从这六大方面想,然后内容根据这个顺序排,一个一个写!为何?每次说不懂得修饰句子,假如你的内容根据这顺序,这是一个递升修饰手法(小范围到大范围),修饰句子没辙,难道修饰内容你还学不会?

单有内容论点是不行的,还需要论证,陈述及例子来支持论点。陈述大家都会,议论文的好坏在于你如何去论证它。往往许多学生把陈述当论证,所以为何他们永远无法获得甲等!要学会论证,可看看一些辩论的书,或许就能通了。例子不只要生动有趣,还要用得贴切。例如,有个题目——热情与理智--美丽人生的起源。你可举例舒马克。舒马克用他的热情去实现他的赛车梦,成为了七届世界冠军。当然,舒马克绝对是理智的,不然他今天可能是飚车族了,而非世界冠军。幽默的阐述例子往往能显出你的华文水平。

结尾不能马马虎虎,不必一直重复之前所写的内容,简单明了地总结就行了。什么政府,私人界,非政府组织统统搬出来,携手合作等等,解决什么问题,以便什么什么(政经文教的美好未来)。口号也搬出来,什么“玩马来西亚”,“一个都不能少”,适用的都写出来,就是这样。当然,老话一句,贵精不贵多。

当然,写此类作文真的是正经八百中带点幽默才能带出题目的精髓。能不能更上一层楼,就看你们自己的修为了,毕竟种瓜得瓜,种豆得豆,造孽不能活。

PENULISAN/KARANGAN BAHASA MELAYU

Ramai pelajar cakap dengan saya bahawa sangat susah untuk menulis karangan bahasa melayu.situasi ini disebabkan kekurangan membaca bahan bacaan yang bermutu seperti Dewan Masyarakat,Dewan Siswa,dan sebagainya.sekarang spm tinggal tidak sampai 2 bulan,adakah anda patut menyerah nasib kepada takhir?sebenarnya,anda masih ada peluang untuk membaiki kualiti karangan anda.berikutnya teknik-teknik yang saya ingin sampaikan kepada kamu semua.

1.formula menulis penutup

Penutup merupakan bahagian karangan yang paling senang dikuasai oleh pelajar kerana cara menulis penutup tidak  lari ke mana.terdapat pelajar mengatakan tidak dapat memasukkan peribahasa dalam karangan.sebenarnya,pendapat tersebut adalah salah.jika anda mengikut cara berikutnya menulis penutup,sekurang-kurangnya terdapat dua peribahasa dalam perenggan penutup.biarlah saya beri satu contoh supaya jelas nampak begitu senang untuk menulis:

Bulat air kerana pembetung,bulat manusia kerana muafakat”.Justeru,gandingan semua pihak amat dialu-alukan.Semua pihak sama ada pihak kerajaan ataupun pihak swasta perlu berganding bahu untuk menangani masalah tersebut daripada berlanjutan.Dengan berpegang prinsip “genggam bara api biar sampai jadi arang”,masalah remaja dapat diselesaikan dengan sempurna.Jika dibiarkan berterusan,kita akan mengundang impak-impak yang tidak diingini.”Pemuda harapan bangsa,pemudi tiang negara”.Kita bertanggungjawab untuk “menyelamatkan” remaja daripada kancah yang negatif ini kerana remaja bukan sahaja merupakan bakal insan yang berwawasan dan berbudi pekerti,malahan juga merupakan tonggak masyarakat yang dapat merealisasikan Wawasan 2020,iaitu mewujudkan negara yang cemerlang,gemilang dan terbilang.Janganlah kita bersikap “bagai enau dalam belukar,melepaskan pucuk masing-masing”.

Dihitamkan:peribahasa

Dicondongkan:frasa menarik

Digariskan:slogan/akta/kempen/program dan sbg

Pelajar dinasihatkan mengubah suai mengikut kehendak soalan supaya  tidak nampak pelik.

2.formula menulis  pendahuluan

Terdapat banyak jenis pendahuluan seperti definisi,pendapat,suasana,persoalan,sejarah,peribahasa,puisi.pelajar digalakkan menggunakan satu teknik yang sering digunakan oleh pelajar cemerlang,iaitu teknik gabungan.Tanpa membuang masa,lebih baik member contoh kepada pelajar untuk fahami.

Soalan.

Bincangkan punca-punca yang menyebabkan isu kecelakaan jalan raya dan cara meminimumkan kadar kemalangan jalan raya di Malaysia.

a)Pada zaman teknologi terkini tersebut,bilangan rakyat yang mampu memiliki kenderaan persendirian semakin meningkat.Fenomena kemalangan jalan raya semakin terjadi-jadi di merata tempat khususnya pada musim perayaan.Kejadian ini akan melibatkan pengorbanan nyawa dan harta yang sepatutnya dapat dielakkan sekiranya strategi-strategi dilaksanakan dengan sistematik.

b)Saban hari,kes kemalangan jalan raya terpapar di dada akhbar terutamanya apabila menjelang perayaan.Negara mengalami kerugian akibat pemergian rakyat yang member sumbangan terhadap pembangunan negara.Kecelakaan jalan raya terjadi tanpa mengira kaum,umur dan jantina.Kita haruslah memikirkan faktor yang menyebabkan masalah tersebut dan seterusnya merancang langkah-langkah yang efisien.

c)Sejak akhir-akhir ini,isu kecelakaan jalan raya sering diperkatakan di kalangan masyarakat sama ada media cetak ataupun media elektronik sehingga telah menjadi buah mulut orang ramai.Memang tidak dapat dinafikan bahawa isu yang semakin serius ini telah dibincangkan dalam diskusi Dewan Parlimen.Justeru,kerajaan telah mencari jalan untuk meminimumkan kadar kemalangan jajan raya di Malaysia.Namun begitu,sebelum kita menangani masalah ini,kita patut mengenalpastikan faktor-faktor yang mendorong kecelakaan jalan raya berlaku.Persoalannya,apakah punca-punca yang menyebabkan isu kemalangan jalan raya dan strategi-strategi yang patut diambil untuk membateraskan masalah ini?

Dihitamkan:peribahasa

Digariskan:penggunaan perkataan yang matang

Dicondongkan:frasa menarik

A,b dan c merupakan pendahuluan yang cemerlang bagi soalan tersebut.namun begitu,c adalah lebih mudah diingati oleh pelajar kerana ia mempunyai corak penulisan yang lebih senang dan dapat dipraktikkan dalam semua soalan karangan dengan pengubahsuaian sedikit sahaja.Pelajar yang menggunakan teknik pendahuluan jenis c perlu menyerap kebaikan jenis pendahuluan a dan b,iaitu kosa kata yang lebih menarik.

3.format menghubungkaitkan perenggan isi dengan perenggan isi

Cara mencari isi telah dibincangkan dalam bahagian penulisan bahasa cina.isi pertama-diri,isi kedua-keluarga,isi ketiga-sekolah,isi keempat-masyarakat,isi kelima-negara dan isi keenam-antarabangsa.pelajar perlu menulis isi mengikut urutan ini supaya karangan anda sistematik.namun begitu,sesetengah pelajar mengalami masalah membina ayat gramaris ataupun hanya tahu  membina ayat aktif sahaja,ayat pasif,songsang,gabungan dan pertanyaan memang menjadi masalah bagi mereka.mereka masih dapat memperoleh markah yang tinggi dalam cara pemyampaian karangan walaupun mereka hanya tahu membina ayat aktif dengan cara penggunaan penanda wacana yang pelbagai jenis dan tepat dan juga penukaran kata kunci yang betul.mungkin tidak jelas  bagi pelajar dengan penjelasan sahaja.biar kita masuk contoh.

a.soalan tentang faktor/sebab/punca

i.isi pertama,ayat pertama-kita sendiri merupakan faktor utama  menyebakan pencemaran alam sekitar.

ii.isi kedua,ayat pertama-di samping itu,keluarga juga merupakan sebab berlakunya isu pencemaran alam sekitar.

iii.isi ketiga,ayat pertama-sejajar dengan itu,pihak sekolah ialah salah satu pendorong berlakunya masalah pencemaran alam sekitar.

iv..isi keempat,ayat pertama-selaras dengan itu,masyarakat yang bagai enau dalam belukar,melepaskan pucuk masing-masing juga merupakan salah satu punca masalah ini.

v..isi kelima,ayat pertama-memandang dari perspektif yang lain,negara tidak dapat dinafikan bahawa ianya merupakan penyebab kes pencemaran alam sekitar.

Vi.isi keenam,ayat pertama ,disingkap dari sudut yang berbeza,antarabangsa tidak dapat melarikan diri daripada punca pencemaran alam sekitar.

b.soalan tentang langkah/strategi/cara/kaedah

i.isi pertama,ayat pertama-xxx merupakan  kaedah utama  untuk mengatasi isu yyy.

ii.isi kedua,ayat pertama-di samping itu,xxx juga merupakan cara yang berkesan untuk menangani masalah yyy.

iii.isi ketiga,ayat pertama-sejajar dengan itu,xxx merupakan penawar yang tidak dapat dinafikan untuk membateras yyy.

iv.isi keempat,ayat pertama-selaras dengan itu,xxx  juga dapat dikira sebagai langkah yang efektif dalam usaha meminimumkan kadar yyy.

 v.isi kelima,ayat pertama-memandang dari perspektif yang lain,xxx merupakan strategi yang bijaksana untuk dijalankan untuk mengelakkan masalah yyy daripada berleluasa/menjadi semakin serius.

Vi.isi keenam,ayat pertama ,disingkap dari sudut yang berbeza,xxx  tidak harus diperlekeh tetapi harus diteruskan bagi mengurangkan yyy sedangkan xxx merupakan jalan penyelesaian yang munasabah.

c.soalan tentang kesan/impak/implikasi/akibat

d.soalan tentang peranan/tanggungjawab

e.soalan tentang  kekangan/halangan/rintangan

--pandai-pandai sendiri,fikir sendiri macam mana menulis dengan merujuk contoh di atas.

4.Teknik menulis perenggan isi keluarga

Masalah menghuraikan isi dengan idea yang bernas dan matang serta pengolahan huraian yang tersusun dan terancang telah menyebabkan kebanyakan pelajar mendapat markah yang tidak memuaskan.Justeru,cara menghuraikan isi perlu diberi perhatian oleh para pelajar supaya dapat memantapkan teknik penulisan sendiri.Biarlah kita lihat contoh:

Di samping itu,ibu bapa merupakan faktor utama berlakunya gejala buli dalam kalangan pelajar.Dewasa ini,disebebkan tahap kehidupan yang semakin meningkat,kebanyakan ibu bapa sibuk mencari rezeki sehingga mengabaikan anak mereka.Dengan perasaan ingin menyayangi anak,ibu bapa semata-mata memberikan wang tunai kepada anak untuk menebus kesuntukan masa mereka berteman dengan anak mereka.Mereka menganggap bahawa inilah kasih saying.Sekiranya ibu bapa sentiasa tidak berada di rumah,lama-kelamaan anak-anak akan lari dari rumah dan seterusnya terjunam ke dalam kancah negatif seperti bergaduh,vandalism,mencuri dan membuli untuk mendapat tumpuan dan mencari keseronokan.Tambahan pula,ada juga ibu bapa yang selalu memukul anak mereka .Anak mereka akan “mengikut jejak” mereka iaitu membuli pelajar yang lain untuk melepaskan kebencian terhadap ibu bapa,Hal ini diibaratkan”bagaimana acuan,begitulah kuihnya”.

 

 

SEJARAH

Subjek ini merupakan subjek yang paling benci di kalangan pelajar kerana subjek ini memerlukan pengingatan yang kuat.tanpa minat ,belajar sejarah memang satu pederitaan.namun begitu,adakah jalan tepi  untuk mencapai kelulusan bagi subjek sejarah?jawapannya adalah ada.dengan belajar 8 bab sahaja,anda memang berpeluang lulus dengan syarat anda mesti betul-betul ingat 8 bab tersebut.mungkin anda semua tidak  percaya,tetapi terdapat seorang calon SPM2009 belajar 8 bab sahaja dan mendapat A- dalam SPM walaupun dia pernah gagal dalam sejarah dan sentiasa mendapat C dan D dalam subjek sejarah.siapakah namanya?namanya tidak penting sangat,kerana yang penting teknik tersebut,kan?

Tema 1:bab 1 -3(tingkatan 4)—tamadun sebelum islam

Tema 2:bab 4-8(tingkatan 4)—tamadun islam

Tema 3:bab 9-10(tingkatan 4)—imperialisme british,belanda dan sbg

Tema 4:bab1-2(tingkatan 5)—semangat nasionalisme asia tenggara dan tanah melayu

Tema 5:bab 3-8(tingkatan 5)—proses perjuangan kemerdekaan tanah melayu dan pelbagai dasar penting untuk Malaysia

Tema 6:bab 9(tingkatan 5)—peperangan dunia 1&2,pertubuhan antarabangsa,peranan Malaysia dalam antarabangsa

Kertas 1:40 soalan (boleh tikam),ramai pelajar lebih pandai tikam daripada saya.

Kertas 2:bahagian A:4 soalan (dalam 6 tema pilih 4 tema keluar,satu tema hanya boleh keluar satu soalan sahaja )

Bahagian B:5 soalan pilih 3 soalan(dalam 6 tema pilih 5 tema  keluar,satu tema hanya boleh keluar satu soalan sahaja)

Oleh itu,anda hanya perlu memilih 4 tema yang paling pendek untuk belajar kerana dengan 4 tema yang mantap,anda boleh mencapai  A.Anda digalakkan membaca tema 1,3,4,6 kerana 4 tema ini hanya 8 bab.jika bahagian A keluar tema 1,2,3,5---anda masih mempunyai 20 markah daripada 40 markah.bahagian B memang tidak pernah menjadi masalah kerana anda hanya perlu pilih 3 tema yang anda paling ingat untuk menjawab peperiksaan.Jika soalan keluar tema 2,3,4,5,6---anda boleh pilih tema 3,4,6.memang boleh mendapat markah penuh jika anda mempunyai peringatan yang kuat gila.

 

Jadi,apa lagi masalah lagi bagi subjek sejarah?anda mempunyai peluang yang tinggi untuk mencapai A dalam SPM dengan hanya membaca 4 tema,8 bab sahaja.Apatah lagi lulus?

刚表态过的朋友 (0 人)

评论 (0 个评论)

facelist doodle 涂鸦板

您需要登录后才可以评论 登录 | 注册


ADVERTISEMENT


版权所有 © 1996-2023 Cari Internet Sdn Bhd (483575-W)|IPSERVERONE 提供云主机|广告刊登|关于我们|私隐权|免控|投诉|联络|脸书|佳礼资讯网

GMT+8, 27-4-2024 05:44 PM , Processed in 0.047737 second(s), 18 queries , Gzip On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

返回顶部