查看: 3405|回复: 14
|
有关公积金的疑问
[复制链接]
|
|
五年前,我买了我人生第一间公寓~新屋子,还没建好我就供屋了,我不要供利息~
当时我用公积金的钱来买,就是我先付了头期钱,再借公积金,我记得那时是直接进我的户口的(支票)~
借钱要买卖合约,银行贷款的信,还有银行存折首页复印等~
五年后的今天,我想再借公积金偿还我的贷款以减低银行的利息~~
请问我需要准备些甚么文件?要先通知银行吗?
钱应该是直接到银行吧?不会再到我手里吧?
有些小问题想问有经验的大大们~
1)有必要先通知银行吗?
2)去公积金局拿甚么表格?
3)要准备些甚么文件?
4)要怎样才知道公积金局已经把钱付给了银行?
谢谢~ |
|
|
|
|
|
|
|
发表于 17-12-2006 10:15 PM
|
显示全部楼层
Pengeluaran Membeli Rumah
* Tarikh akhir kemaskini: 13-10-2006
PENGENALAN
Pengeluaran ini membolehkan anda mengeluarkan simpanan Akaun 2 untuk membiayai pembelian sebuah rumah seperti berikut :
Pembelian secara perseorangan ; atau
Pembelian secara bersama suami/isteri, ahli keluarga atau individu yang lain.
Pengeluaran ini juga membenarkan anda membeli rumah daripada pemaju, orang perseorangan atau lelongan awam.
KELAYAKAN MEMOHON
Anda layak memohon sekiranya :-
Anda adalah :
Warganegara Malaysia ;
Bukan warganegara Malaysia yang telah mendapat taraf penduduk tetap ;
Warganegara Malaysia yang pernah membuat pengeluaran di bawah Pengeluaran Meninggalkan Negara Malaysia sebelum 1 Ogos 1995 dan kemudian memilih untuk mencarum semula ; atau
Bukan Warganegara Malaysia yang menjadi ahli sebelum 1 Ogos 1998.
Anda masih mempunyai baki simpanan dalam Akaun 2.
Anda belum mencapai umur 55 tahun pada masa permohonan pengeluaran ini diterima oleh KWSP.
SYARAT-SYARAT PENGELUARAN
Anda membeli sebuah rumah (jenis banglo / teres / berkembar / pangsa / kondominium / 'apartment' / 'studio apartment' / 'service apartment' / 'town house') atau rumah kedai dengan unit kediaman ; dan
Anda membiayai pembelian rumah melalui pinjaman perumahan daripada mana-mana institusi pemberi pinjaman yang dibenarkan oleh KWSP
ATAU
Anda membeli rumah secara tunai ; dan
Anda telah menandatangani Surat Perjanjian Jual Beli Rumah tidak melebihi tiga tahun pada tarikh permohonan diterima oleh KWSP ; dan
Anda belum pernah membuat Pengeluaran Perumahan
ATAU
Anda membeli rumah kedua - Anda pernah membuat Pengeluaran Perumahan tetapi telah menjual rumah tersebut dan seterusnya membeli sebuah rumah lain (bukti penjualan rumah pertama perlu dikemukakan).
Anda ingin membeli rumah yang telah diperolehi secara sewa beli daripada pihak yang dibenarkan oleh KWSP.
Anda membeli tanah dan membina rumah di atasnya serentak (tarikh perjanjian beli tanah dengan tarikh perjanjian bina rumah hendaklah dalam tempoh 6 bulan).
Bagaimanapun, anda tidak boleh memohon sekiranya :-
Membeli tanah atau lot tapak rumah sahaja.
Mengubahsuai, membaiki/membuat kerja-kerja tambahan kepada rumah yang sedia ada.
AMAUN YANG BOLEH DIKELUARKAN
Anda boleh mengeluarkan simpanan sebanyak berikut, mengikut mana yang kurang :
a) Pembelian Perseorangan
Amaun perbezaan di antara harga rumah dengan jumlah pinjaman perumahan dan tambahan 10% lagi daripada harga rumah
ATAU
Semua simpanan dalam Akaun 2
b) Pembelian Bersama Suami/Isteri , Ahli Keluarga Atau Individu Yang Lain
Amaun perbezaan di antara harga rumah dengan jumlah pinjaman perumahan dan tambahan 10% lagi daripada harga rumah
ATAU
Semua simpanan dalam Akaun 2 pemohon
masing-masing tertakluk kepada amaun maksimum yang layak dikeluarkan di atas
Sekiranya anda mengambil 100% pinjaman perumahan, anda layak mengeluarkan simpanan sebanyak 10% daripada harga rumah ATAU semua simpanan dalam Akaun 2, mengikut mana yang lebih rendah.
Sekiranya anda membeli rumah secara tunai, anda layak mengeluarkan simpanan sebanyak amaun harga rumah dan tambahan 10% daripada harga rumah ATAU semua simpanan dalam Akaun 2, mengikut mana yang lebih rendah.
Anda boleh memilih untuk menentukan jumlah yang ingin dikeluarkan daripada simpanan Akaun 2, tertakluk kepada amaun maksimum yang layak dikeluarkan dengan mengisi Surat Akujanji Pilihan Amaun Pengeluaran.
CONTOH 1 (Pembelian Secara Perseorangan)
Encik Salehuddin membeli sebuah rumah berharga RM75,000.00 dan telah mendapat pinjaman perumahan sebanyak RM60,000.00. Beliau mempunyai simpanan KWSP sebanyak RM40,000.00 dalam Akaun 2. Oleh itu, simpanan KWSP yang boleh dikeluarkan oleh Encik Salehudin ialah :
Harga Rumah RM 75,000.00
Jumlah Pinjaman Perumahan RM 60,000.00
Perbezaan Di Antara Harga Rumah dengan Pinjaman RM 15,000.00
Tambahan 10% Daripada Harga Rumah RM 7,500.00
Amaun Maksimum Yang Layak Dikeluarkan RM 22,500.00
Simpanan Dalam Akaun 2 Encik Salehuddin RM 40,000.00
Amaun Yang Boleh Dikeluarkan Oleh Encik Salehuddin RM 22,500.00
Oleh kerana amaun maksimum yang layak dikeluarkan adalah lebih rendah daripada jumlah simpanan dalam Akaun 2 beliau, amaun yang boleh dikeluarkan oleh Encik Salehuddin ialah sebanyak RM22,500.00 sahaja.
CONTOH 2 (Pembelian Secara Tunai Oleh Perseorangan)
Encik Amirul telah membeli sebuah rumah berharga RM125,000.00. Beliau tidak mengambil pinjaman perumahan untuk membeli rumah tersebut. Beliau telah menjelaskan sebanyak RM35,000.00 kepada pemaju perumahan. Simpanan KWSP beliau dalam Akaun 2 berjumlah RM60,000.00.
Harga Rumah RM 125,000.00
Jumlah Pinjaman Perumahan TIADA
Perbezaan Di Antara Harga Rumah dengan Pinjaman RM 125,000.00
Tambahan 10% Daripada Harga Rumah RM 12,500.00
Amaun Maksimum Yang Layak Dikeluarkan RM 137,500.00
Simpanan Dalam Akaun 2 Encik Amirul RM 60,000.00
Amaun Yang Boleh Dikeluarkan Oleh Encik Amirul RM 60,000.00
Oleh kerana simpanan dalam Akaun 2 Encik Amirul hanya berjumah RM60,000.00, Encik Amirul boleh mengeluarkan kesemua simpanan Akaun 2 beliau.
CONTOH 3 (Pembelian Bersama)
Encik Amir dan Puan Syuhada telah membeli sebuah rumah berharga RM100,000.00 dan mereka mendapat pinjaman perumahan sebanyak RM100,000.00. Simpanan KWSP Encik Amir dalam Akaun 2 berjumlah RM20,000.00 dan Puan Syuhada berjumlah RM3,600.00 sahaja.
Harga Rumah RM 100,000.00
Jumlah Pinjaman Perumahan RM 100,000.00
Perbezaan Di Antara Harga Rumah dengan Pinjaman TIADA
Tambahan 10% Daripada Harga Rumah RM 10,000.00
Amaun Maksimum Yang Layak Dikeluarkan Oleh Pasangan RM 10,000.00
Simpanan Dalam Akaun 2 Encik Amir RM 20,000.00
Simpanan Dalam Akaun 2 Puan Syuhada RM 3,600.00
Amaun Pengeluaran Yang Dipilih Oleh Encik Amir RM 7,000.00
Amaun Yang Boleh Dikeluarkan Oleh Puan Syuhada RM 3,000.00
Jumlah Yang Boleh Dikeluarkan Oleh Pasangan RM 10,000.00
Oleh kerana kedua-dua ahli ini mendapat pinjaman perumahan sebanyak 100% , jumlah maksimum yang boleh dikeluarkan oleh pasangan ini hanyalah 10% daripada harga rumah iaitu RM10,000.00 untuk membiayai kos sampingan. Permohonan akan diproses mengikut pilihan pengeluaran masing-masing dengan mengisi Surat Akujanji Pilihan Amaun Pengeluaran.
CONTOH 4 (Pembelian Tanah Tapak Rumah Dan Pembinaan Rumah Serentak)
Encik Nasaruddin telah membeli sebidang tanah berharga RM80,000.00 pada 1 Januari 2005 dan telah mendapat pinjaman perumahan sebanyak RM70,000.00. Beliau juga telah menandatangani perjanjian membina rumah di atas tanah tersebut pada 1 Mei 2005 dengan kos binaan sebanyak RM200,000.00. Beliau telah mendapat pinjaman untuk membina rumah sebanyak RM100,000.00. Pengiraan pengeluaran Encik Nasaruddin adalah seperti berikut :
Harga Tanah RM 80,000.00
Kos Binaan Rumah RM 200,000.00
Jumlah Harga Tanah dan Kos Bina Rumah RM 280,000.00
Jumlah Pinjaman Beli Tanah Dan Bina Rumah RM 170,000.00
Perbezaan Di Antara Harga Tanah Dan Kos Bina Rumah dengan Jumlah Pinjaman RM 110,000.00
Tambahan 10% Daripada Harga Tanah Dan Kos Bina Rumah RM 28,000.00
Amaun Maksimum Yang Layak Dikeluarkan RM 138,000.00
Simpanan Dalam Akaun 2 Encik Nasaruddin RM 150,000.00
Amaun Yang Boleh Dikeluarkan Oleh Encik Nasaruddin RM 138,000.00
CARA MEMOHON DAN DOKUMEN YANG DIPERLUKAN
Anda hendaklah mengemukakan borang KWSP 9C (AHL) yang telah dilengkapkan berserta dokumen asal dan salinan fotostat dokumen berikut, mengikut mana yang berkenaan :
PEMBELIAN DARIPADA PEMAJU ATAU LELONGAN AWAM
Kad Pengenalan Awam / Kad Pengenalan Tentera / MyKad
ATAU
Kad Pengenalan Polis dengan menurunkan kedua-dua cap ibu jari kiri dan kanan di atas salinan dokumen dan Surat Pengesahan Majikan menyatakan no. polis dan no. Kad Pengenalan Awam merujuk kepada orang yang sama.
Buku Bank/Penyata Akaun Simpanan (persendirian) atau Penyata Akaun Semasa (persendirian) yang masih aktif ;
Surat Perjanjian Jual Beli (belian daripada pemaju) atau Surat Pengisytiharan Jualan (belian lelongan awam) yang mengandungi nama ahli atau semua nama ahli bagi pembelian bersama dan tarikh perjanjian tidak melebihi 3 tahun pada tarikh permohonan diterima ;
Sekiranya mengambil pinjaman perumahan, dokumen berikut hendaklah dikemukakan :-
Surat Kelulusan Pinjaman Perumahan (sekiranya kelulusan pinjaman kurang daripada satu tahun)
ATAU
Surat Kelulusan Pinjaman Perumahan dan Surat Perjanjian Pinjaman Perumahan / Borang Gadaian 16A (sekiranya kelulusan pinjaman melebihi satu tahun).
Sekiranya pembelian secara tunai, dokumen tambahan berikut hendaklah dikemukakan :
Belian Daripada Pemaju Belian Daripada Lelongan Awam
Surat pengesahan belian tunai daripada pemaju ; dan
Surat pengesahan belian tunai daripada peguam ; dan
Bukti bayaran sekurang-kurangnya 20% daripada harga rumah ; dan
Bukti bayaran sekurang-kurangnya 20% daripada harga rumah ; dan
Sijil Arkitek yang menunjukkan peringkat pembinaan tidak kurang 20%.
Dokumen pindah milik seperti berikut :
Borang KTN 16F (Perakuan Jual Oleh Mahkamah)
ATAU
Borang KTN 16I (Perakuan Jual Oleh Pentadbir Tanah)
ATAU
'Deed of Assignment' atas nama ahli
ATAU
Borang KTN 16F/ 16I/ 'Deed Of Assignment' yang belum disempurnakan DAN Surat Akujanji daripada ahli untuk mengemukakan dokumen pindah milik yang telah disempurnakan dalam tempoh 6 bulan.
PEMBELIAN DARIPADA ORANG PERSEORANGAN
Dokumen A (i) hingga (iv) sama seperti Pembelian Daripada Pemaju/Lelongan Awam di atas, dan
Hak Milik Individu / Strata telah dikeluarkan Hak Milik Individu / Strata belum dikeluarkan
Suratan Hak Milik atas nama penjual DAN Surat kebenaran pindah milik daripada Pejabat Tanah (jika ada sekatan pindah milik);
ATAU
Suratan Hak Milik atas nama ahli ;
ATAU
Borang KTN 14A atas nama ahli yang telah disempurnakan oleh Pejabat Tanah. Surat kebenaran pindah milik daripada pemaju DAN Surat kebenaran pindah milik daripada Pejabat Tanah/Pihak Berkuasa Tempatan (jika ada sekatan pindah milik dari pihak berkuasa)
ATAU
'Deed of Assignment' atas nama ahli.
Sekiranya pembelian secara tunai , dokumen tambahan berikut hendaklah dikemukakan :-
Surat pengesahan belian secara tunai daripada peguam yang menguruskan jual beli rumah ;dan
Bukti bayaran sekurang-kurangnya 20% daripada harga rumah ;dan
Sekiranya Borang KTN 14A atau 'Deed Of Assignment' atas nama ahli seperti di para (ii) di atas belum disempurnakan, dokumen berikut diperlukan :
Hak Milik Individu / Strata telah dikeluarkan Hak Milik Individu / Strata belum dikeluarkan
Borang KTN 14A atas nama ahli yang belum disempurnakan oleh Pejabat Tanah
DAN
Penyata Perserahan daripada Pejabat Tanah
DAN
Surat Akujanji daripada ahli untuk mengemukakan Borang KTN 14A yang telah disempurnakan dalam tempoh 6 bulan. Borang 'Deed Of Assignment' yang belum disempurnakan
DAN
Surat Akujanji daripada ahli untuk mengemukakan 'Deed Of Assignment' yang telah sempurna dalam tempoh 6 bulan.
PEMBELIAN TANAH DAN PEMBINAAN RUMAH SERENTAK SECARA PAKEJ
(Pakej ini mengambilkira kos membeli tanah dan membina rumah)
Dokumen A (i), (ii) dan (iv) sama seperti Pembelian Daripada Pemaju di atas ; dan
Surat Perjanjian Bina Rumah yang mengandungi nama ahli atau semua nama ahli bagi pembelian bersama dan tarikh perjanjian tidak melebihi 3 tahun pada tarikh permohonan diterima ;
Surat Perjanjian Jual Beli Tanah yang mengandungi nama ahli atau semua nama ahli bagi pembelian bersama dan tarikh perjanjian tidak melebihi 6 bulan dengan tarikh Surat Perjanjian Bina Rumah ;
Suratan Hak Milik Tanah atas nama penjual/pemaju ; atau
Sekiranya Suratan Hak Milik Tanah masih atas nama tuan punya tanah, dokumen berikut hendaklah dikemukakan :
Surat Kuasa Wakil (Power Of Attorney) yang telah didaftarkan di Mahkamah, sekiranya pembelian tanah dan pembinaan rumah menggunakan Surat Kuasa Wakil ; dan
Salinan Suratan Hak Milik Tanah.,
Sekiranya pembelian secara tunai , dokumen berikut hendaklah dikemukakan :-
Surat pengesahan belian secara tunai daripada pemaju ;
Bukti bayaran sekurang-kurangnya 20% daripada harga rumah ; dan
Sijil Arkitek yang menunjukkan peringkat pembinaan tidak kurang 20%.
PEMBELIAN RUMAH KEDUA
Dokumen seperti para A hingga C di mana berkenaan, dan
Bukti penjualan / pelepasan hak milik rumah pertama, mana-mana satu yang berikut :
Borang Pindah Milik KTN 14A atas nama pembeli yang telah disempurnakan oleh Pejabat Tanah ;
'Deed of Assignment' antara ahli dan pembeli ;
Suratan Hak Milik atas nama pembeli DAN Surat Perjanjian Jual Beli antara ahli dan pembeli ;
Borang Cukai Keuntungan Harta Tanah 5 (Real Property Gains Tax) DAN Surat Perjanjian Jual Beli antara ahli dan pembeli ;
Surat Perakuan Lelongan Awam (KTN 16F atau KTN 16I) DAN pengesahan bank pelelong ;
Penyerahan harta melalui Perintah Mahkamah kepada mana-mana pihak DAN surat cerai (bagi kes perceraian); atau
Carian rasmi daripada Pejabat Tanah yang menunjukkan nama ahli dan pemilik baru DAN Surat Perjanjian Jual Beli antara ahli dan pembeli.
CARA PERMOHONAN DIHANTAR
Permohonan boleh dihantar di mana-mana pejabat KWSP sama ada melalui serahan di kaunter atau melalui pos :
Serahan di kaunter - sertakan bersama dokumen asal dan salinannya.
Melalui pos - salinan dokumen perlu disahkan oleh pegawai pengesah yang dibenarkan oleh KWSP.
PEGAWAI PENGESAH DOKUMEN
Pegawai pengesah dokumen yang dibenarkan adalah seperti berikut (kecuali salinan dokumen tertentu yang telah ditetapkan pegawai pengesahnya oleh KWSP mengikut borang permohonan) :-
Pegawai KWSP yang terdiri daripada :
Pegawai KWSP Gred 18 dan ke atas
Pegawai yang bertugas di Kaunter KWSP
Majikan Pemohon
Penghulu atau Penggawa
Jaksa Pendamai
Peguamcara dan Peguambela
Pegawai Kerajaan Dalam Kumpulan Pengurusan dan Profesional
Ahli Dewan Undangan Negeri
Ahli Parlimen
Pesuruhjaya Sumpah
KAEDAH BAYARAN
Semua bayaran pengeluaran akan dikreditkan terus ke dalam akaun bank anda dengan syarat :-
Anda mempunyai akaun bank dengan panel bank KWSP yang dilantik ;
Akaun bank anda masih aktif ; dan
Akaun bank anda ialah Akaun Simpanan/Semasa Jenis Persendirian ATAU Jenis Akaun Bersama Individu (joint account) bagi jumlah pengeluaran melebihi RM100,000 sahaja.
Bagaimanapun, sekiranya bayaran tidak boleh dikreditkan ke akaun bank anda seperti akaun bank tidak aktif atau nombor Kad Pengenalan Diri tidak sepadan, anda akan dibayar melalui cek jurubank.
(Untuk maklumat terperinci mengenai bayaran terus ke akaun bank ahli dan senarai terkini panel bank KWSP, sila rujuk Sistem Pengkreditan Terus Ke Dalam Akaun Bank Ahli)
PERINGATAN :
Selepas pengeluaran ini, anda layak mengeluarkan simpanan untuk mengurang/ menyelesaikan baki pinjaman bagi rumah yang sama sekali setahun. Untuk maklumat lanjut, sila rujuk Pengeluaran Mengurang/Menyelesaikan Baki Pinjaman Perumahan.
ALAMAT SURAT-MENYURAT
Anda dikehendaki memberikan alamat yang lengkap di dalam Borang KWSP 9C (AHL). Jika anda bertukar alamat selepas mengemukakan permohonan ini, sila maklumkan alamat terkini anda di pejabat KWSP yang berhampiran.
PERTANYAAN
Jika anda mempunyai kemusykilan atau memerlukan maklumat lanjut mengenai pengeluaran ini, sila hubungi pejabat KWSP seperti berikut :-
Mana-mana pejabat KWSP yang berhampiran
Pusat Panggilan Telefon KWSP (EPF Call Centre),
Tel: 03-8732 6000
E-mel : [email protected]
Sila nyatakan nombor ahli KWSP anda atau nombor Kad Pengenalan dan jenis pengeluaran yang anda pohon apabila berhubung dengan KWSP.
http://www.kwsp.gov.my/index.php?ch=137&pg=143&ac=3985 |
|
|
|
|
|
|
|
楼主 |
发表于 17-12-2006 10:21 PM
|
显示全部楼层
好快的回帖
好快的回帖
謝謝lyy7374 版主~
可惜小弟的馬來文真夠差勁,完全不會看
抱歉,白費了lyy兄你的一番心意~
不好意思~ |
|
|
|
|
|
|
|
发表于 17-12-2006 10:26 PM
|
显示全部楼层
這位朋友你放心,lyy 是好人一個,知道你看不懂,一定會逐一解釋給你聼的。
等著吧。
記得要對他說謝謝哦!!! |
|
|
|
|
|
|
|
发表于 17-12-2006 10:27 PM
|
显示全部楼层
Withdrawal To Purchase A House
* Last updated on: 30-11-2006
INTRODUCTION
This withdrawal allows you to withdraw your savings in Account 2 to finance the purchase of a house as follows :-
Individual purchase ; or
Joint purchase with spouse, family members or other individuals.
This withdrawal also allows you to purchase a house from the developer, an individual or public auction.
WITHDRAWAL ELIGIBILITY
You are eligible to apply if :-
You are a :
Malaysian citizen ;
Non-Malaysian citizen with Malaysian Permanent Resident (PR) status ;
Malaysian citizen who has withdrawn your savings under Leaving Country Withdrawal before 1 August 1995 and subsequently made an election to re-contribute to EPF ; or
Non-Malaysian citizen (Expatriate) who became a member of the EPF before 1 August 1998.
You have not reached 55 years of age on the date the application is received by EPF.
You have savings in Account 2.
CONDITIONS FOR WITHDRAWAL
You have purchased a house (house types : bungalow / terrace / semi-detached / flat / condominium / apartment / studio apartment / service apartment / town house) or a shophouse with a dwelling unit ; and
You obtained a housing loan to finance the purchase of the house from any financial institution approved by EPF
OR
You purchased the house by cash ; and
You have executed the Sales and Purchase Agreement not more than three years on the date the application is received by EPF ; and
You have not withdrawn your EPF savings for housing before
OR
You purchased a second house - You have withdrawn your EPF savings for housing before this but you have sold the house and subsequently purchased another house (you must produce the proof of sale of the first house).
You wish to purchase a house by way of hire purchase from any authority authorised by EPF.
You purchased a piece of land and build a house on it simultaneously (the date of Land Purchase Agreement with the House Construction Agreement must be within 6 months).
However, you are not eligible to withdraw for the purpose of :-
Purchasing a piece of land or a housing lot only.
Renovating, repairing or make extensions to an existing house.
AMOUNT ELIGIBLE FOR WITHDRAWAL
You can withdraw your savings based on the following, whichever is lower :
Individual Purchase
The difference between the price of the house and the housing loan
with an additional 10% of the price of the house
OR
The balance available in Account 2.
Joint Withdrawal With Spouse, Family Members or Other Individuals
The difference between the price of the house and the housing loan
with an additional 10% of the price of the house,
OR
The balance available in Account 2 of all applicants
subject to the maximum eligible amount as stated above.
If you obtained a full housing loan (100%), you are eligible to withdraw as much as 10% of the price of the house OR the balance available in Account 2, whichever is lower.
If you purchased a house by cash, you are eligible to withdraw as much as the price of the house with an additional 10% of the price of the house OR the balance available in Account 2, whichever is lower.
You can choose to determine the amount you wish to withdraw from your savings in Account 2, subject to the maximum amount eligible for withdrawal. You will be required to complete "Surat Akujanji Pilihan Amaun Pengeluaran" for this purpose.
EXAMPLE 1 (Individual Purchase)
Encik Sallehuddin had purchased a house costing RM75,000.00 and obtained a housing loan of RM60,000.00. His total EPF savings in Account 2 is RM40,000.00. Therefore the amount of savings that he can withdraw is :
House Price RM 75,000.00
Housing Loan RM 60,000.00
Difference Between House Price and Housing Loan RM 15,000.00
Additional 10% of The House Price RM 7,500.00
Maximum Amount Eligible For Withdrawal RM 22,500.00
Balance Available in Account 2 RM 40,000.00
The Amount That Can Be Withdrawn RM 22,500.00
Encik Sallehuddin can only withdraw RM22,500.00 since the maximum amount eligible for withdrawal is lower than his total savings in Account 2.
EXAMPLE 2 (Individual Purchase By Cash)
Encik Amirul had purchased a house costing RM125,000.00. He did not take any housing loan to finance the purchase. He had paid RM35,000.00 to the developer. His total savings in Account 2 is RM60,000.00.
House Price RM 125,000.00
Housing Loan NIL
Difference Between House Price and Housing Loan RM 125,000.00
Additional 10% of The House Price RM 12,500.00
Maximum Amount Eligible For Withdrawal RM 137,500.00
Balance Available in Account 2 RM 60,000.00
The Amount That Can Be Withdrawn RM 60,000.00
En Amirul can withdraw all of his savings in Account 2 since he has only RM60,000.00 in the account.
EXAMPLE 3 (Joint Purchase)
Encik Amir and Puan Syuhada had purchased a house costing RM100,000.00 and they obtained a housing loan of RM100,000.00. Encik Amir has RM20,000.00 in his Account 2 and Puan Syuhada has RM3,600.00 only in her Account 2.
House Price RM 100,000.00
Housing Loan RM 100,000.00
Difference Between House Price And Housing Loan NIL
Additional 10% of The House Price RM 10,000.00
Maximum Amount Eligible For Withdrawal By The Couple RM 10,000.00
Balance Available in Account 2 for Encik Amir RM 20,000.00
Balance Available in Account 2 for Puan Syuhada RM 3,600.00
The Amount Chosen To Be Withdrawn By Encik Amir RM 7,000.00
The Amount That Can Be Withdrawn By Puan Syuhada RM 3,000.00
Total Amount That Can Be Withdrawn By The Couple RM 10,000.00
Since both members obtained 100% housing loan, the maximum amount that can be withdrawn by this couple is only 10% of the house price, i.e. RM10,000.00 to cover for side cost. Applications will be processed based on the amount chosen accordingly by completing "Surat Akujanji Pilihan Amaun Pengeluaran".
EXAMPLE 4 (Purchase Of A Housing Lot And Building A House On It Simultaneously)
Encik Nasaruddin purchased a piece of land costing RM80,000.00 on 1st January 2005 and obtained a loan of RM70,000.00 to finance the purchase. On 1st May 2005, he has signed an agreement to build a house on the said land with a total construction cost of RM200,000.00. He has obtained a housing loan of RM100,000.00 to build the house. The calculation for withdrawal by Encik Nasaruddin is as follows :
Land Price RM 80,000.00
Cost of Construction of The House RM 200,000.00
Total Land Price and Cost of Construction of The House RM 280,000.00
Total Housing Loan To Purchase The Land and To Build The House RM 170,000.00
Difference Between The Price of The Land and Cost of Construction of The House with The Total Housing Loan RM 110,000.00
Additional 10% of Land Price and Cost of Construction of The House RM 28,000.00
Maximum Amount Eligible For Withdrawal RM 138,000.00
Balance Available in Account 2 RM 150,000.00
The Amount That Can Be Withdrawn RM 138,000.00
HOW TO APPLY AND THE DOCUMENTS REQUIRED
You are required to complete Form KWSP 9C (AHL) and to submit this form together with the original and photocopy of the following documents, whichever is applicable :
PURCHASE FROM DEVELOPER OR PUBLIC AUCTION
Your Identification Card / Military Identification Card/ MyKad
OR
Police Identification Card affixed with your right and left thumbprints on its copy and a letter from your employer confirming that your police no. and Identification Card no. refer to the same person.
Your Personal Savings Account Passbook/Statement or Personal Current Account Statement which is still active ;
Sales and Purchase Agreement (purchase from developer) or Proclamation of Sale (purchase from public auction) containing your name or the name of all applicants for joint purchase that is executed not more than 3 years on the date the application is received by EPF ; and
If you have obtained a housing loan, the following documents are required :-
Housing Loan Approval Letter (if the loan approval is less than one year)
OR
Housing Loan Approval Letter and Housing Loan Agreement / Mortgage Form 16A (if the loan approval has been more than one year).
If you self-financed the purchase of the house, the following additional documents are required :-
Purchase From Developer Purchase From Public Auction
Letter from the developer confirming the purchase paid in cash ; and
Letter from the developer confirming the purchase paid in cash ; and
Proof of payment of at least 20% from the price of the house ; and
Proof of payment of at least 20% from the price of the house ; and
Architect Certificate with not less than 20% of construction progress.
Transfer of ownership document such as :
Form KTN 16F ('Perakuan Jual Oleh Mahkamah')
OR
Form KTN 16I ('Perakuan Jual Oleh Pentadbir Tanah)
OR
Deed of Assignment in your name
OR
Form KTN 16F/ 16I/ Deed Of Assignment which has not been processed by the Land Office AND Declaration letter from you to produce the above-mentioned transfer of ownership document (duly completed) within 6 months.
PURCHASE FROM AN INDIVIDUAL
Documents as mentioned under A(i) to (iv) for Purchase From Developer or Public Auction above, and
Individual / Strata
Title Has Been Issued Individual / Strata
Title Has Not Been Issued
Deed of Title in the name of the seller AND Letter of consent of transfer issued by the Land Office (if there is restriction on the property) ;
OR
Deed of Title in your name ;
OR
Duly completed Form KTN 14A by the Land Office in your name. Letter of consent of transfer from the developer AND Letter of consent of transfer issued by the Land Office/Local Authority (if there is restriction on the property) ;
OR
Deed of Assignment in your name.
If you self-financed the purchase of the house, the following additional documents are required :-
Letter from the lawyer in charge of the sale and purchase confirming the purchase paid in cash ;and
Proof of payment of at least 20% of the price of the house ;and
If Form KTN 14A or Deed Of Assignment in your name as mentioned in Para (ii) above has not been processed by the Land Office, the following documents are required :
Individual / Strata
Title Has Been Issued Individual / Strata
Title Has Not Been Issued
Form KTN 14A in your name, which has not been processed by the Land Office
AND
Receipt Of Submission ("enyata Perserahan" from the Land Office
AND
Declaration Letter from you to produce the duly completed Form KTN 14A within 6 months. Form Deed Of Assignment which has not been processed
AND
Declaration Letter from you to produce the duly completed Deed Of Assignment within 6 months.
PURCHASE OF LAND AND CONSTRUCTION OF A HOUSE SIMULTANEOUSLY AS A PACKAGE
(This package includes the cost of purchasing the land and building the house)
Documents as mentioned under A(i), (ii) and (iv) for Purchase From Developer above, and
House Construction Agreement containing your name or the names of all applicants for joint withdrawal and that is executed not more than 3 years on the date the application is received by EPF ;
Sales and Purchase of Land Agreement containing your name or the name of all applicants for joint withdrawal and the date of agreement is within 6 months with the House Construction Agreement ;
Deed of Title of the land in the name of the seller/ developer ;
If the Deed Of Title still in the name of the land owner, the following documents must be produced :
Power of Attorney that has been registered with the court, if the purchase of land and house construction is made through Power of Attorney ; and
Deed of Title of the land.
If you self-financed the purchase of the house, the following documents are required :-
Letter from the developer confirming the purchase paid in cash ;
Proof of payment of at least 20% of the price of the house ; and
Architect Certificate with not less than 20% of construction progress.
PURCHASE A SECOND HOUSE
Documents as mentioned under paragraph A to C whichever are applicable, and
One of the following documents as proof of sale of the first house :
Transfer of ownership document Form KTN 14A duly completed by the Land Office ;
Deed of Assignment between you and the purchaser ;
Deed of Title in the name of the purchaser AND Sales and Purchase Agreement between you and the purchaser ;
Real Property Gains Tax Form (CKHT 5) AND Sales and Purchase Agreement between you and the purchaser ;
Public Auction Form (KTN 16F or KTN 16I) AND confirmation from the bank ;
Transfer of property ownership through a Court Order to any party AND Divorce Papers (for divorced cases) ; or
Official Search from the Land Office showing your name and the new owner AND Sales and Purchase Agreement between you and the purchaser.
SUBMISSION OF APPLICATION
All application forms can be submitted to any EPF offices either at the counter or by post :
Submission at the counter - enclose together with the original documents and their photocopies.
Submission by post - photocopies of documents must be certified by one of the officers authorised by EPF.
CERTIFYING OFFICERS
Supporting documents must be certified by one of the authorised officers as follows (except for certain documents, which must be certified by the respective officer as stated in the withdrawal form) :-
EPF Officer :
EPF Officer (Grade 18 and above)
EPF Counter Duties
Applicant's employer
Justice Of The Peace
Penghulu/Penggawa
Advocates and Solicitors
Government Officers in the Management and Professional Group
State Assemblyman
Member of Parliament
Commissioner of Oath
MODE OF PAYMENT
All withdrawal payments will be credited directly into your bank account subject to the following conditions :-
You have a bank account with any panel banks appointed by EPF ;
Your bank account is still active ; and
Your bank account is a Personal Savings/Current Bank Account OR a Joint Account (for withdrawal payment above RM100,000 only).
However, if the EPF is unable to credit the payment into your bank account due to reasons such as inactive account or your Personal Identification number does not match, you will be paid by banker's cheque.
(For more information regarding direct payment to your bank account and the list of banks appointed by EPF, please refer to Direct Crediting Into Member's Bank Account System)
Note :
After making this withdrawal, you are eligible to withdraw your savings to reduce/redeem the housing loan for the same house once a year. For further information, please refer to Reduce/Redeem Housing Loan Withdrawal.
CORRESPONDENCE ADDRESS
You are required to furnish your full address in Form KWSP 9C(AHL). Any change of address after submitting this application must be notified to the nearest EPF office.
ENQUIRIES
If you have any enquiry or require further information on this withdrawal, please contact :
Any nearest EPF offices
EPF Call Centre
Tel : 03-8732 6000
E-mail : [email protected]
http://www.kwsp.gov.my/index.php?ch=139&pg=148&ac=4165
英文总可以吧!
[ 本帖最后由 lyy7374 于 17-12-2006 10:28 PM 编辑 ] |
|
|
|
|
|
|
|
楼主 |
发表于 17-12-2006 10:37 PM
|
显示全部楼层
噢~谢谢lyy大大,谢谢kitkatlow 大大~
我会尝试利用DR EYE来翻译~ |
|
|
|
|
|
|
|
楼主 |
发表于 17-12-2006 11:03 PM
|
显示全部楼层
|
|
|
|
|
|
|
发表于 18-12-2006 10:29 AM
|
显示全部楼层
只要你去银行跟他说你要拿 EPF 来供款,填 form 后,他们就会准备所有的文件,然后寄给你。你再 photostate 自己的 IC,连同银行准备的那些文件,去 EPF 那边填 form,不久,就会收到 EPF 的支票,不过支票的收款人是银行。你拿那支票去 bank in,就可以了。
不然,你也可以先去 EPF 拿表格,表格上面就有要准备的文件的 check list,然后再去银行,拿到银行的文件后再去 EPF 交表格和文件,然后等支票来。 |
|
|
|
|
|
|
|
楼主 |
发表于 18-12-2006 07:43 PM
|
显示全部楼层
原帖由 Harimau 于 18-12-2006 10:29 AM 发表
只要你去银行跟他说你要拿 EPF 来供款,填 form 后,他们就会准备所有的文件,然后寄给你。你再 photostate 自己的 IC,连同银行准备的那些文件,去 EPF 那边填 form,不久,就会收到 EPF 的支票,不过支票的收款 ...
原来就这样简单~~
谢谢虎兄~
谢谢~ |
|
|
|
|
|
|
|
发表于 19-12-2006 08:55 PM
|
显示全部楼层
那請問一下..我買了第一間屋子...到現在都沒有提過EPF..
等了幾年後..我用那間屋子的S&P去申請EPF..
那請間錢會直接進到我的帳號..還是會進到銀行呢...
謝謝.. |
|
|
|
|
|
|
|
发表于 20-12-2006 10:50 AM
|
显示全部楼层
原帖由 yysiow 于 19/12/2006 08:55 PM 发表
那請問一下..我買了第一間屋子...到現在都沒有提過EPF..
等了幾年後..我用那間屋子的S&P去申請EPF..
那請間錢會直接進到我的帳號..還是會進到銀行呢...
謝謝..
第一次用EPF里的钱,EPF是会把支票寄给你的。 |
|
|
|
|
|
|
|
发表于 20-12-2006 11:03 AM
|
显示全部楼层
原帖由 ccpling 于 20-12-2006 10:50 AM 发表
第一次用EPF里的钱,EPF是会把支票寄给你的。
IC....謝謝喔.... |
|
|
|
|
|
|
|
发表于 30-3-2007 06:01 PM
|
显示全部楼层
我爸爸今年54岁,可提出1/3的公积金对吗?
请问如何办?(急)我们星期二要去EPF office 了, 要带什么呢? |
|
|
|
|
|
|
|
发表于 2-2-2009 07:38 PM
|
显示全部楼层
要申请i-Akaun是不是要向老板拿nombor ahli然后去总部作进一步的申请?要带什么附加文件吗? |
|
|
|
|
|
|
|
发表于 2-2-2009 10:05 PM
|
显示全部楼层
最近有人告诉我他们有办法一次过帮我取出公积金里面的所有存款,有人听过吗?不知可信吗? |
|
|
|
|
|
|
| |
本周最热论坛帖子
|